Zobacz podgałęzie
Starostwo Powiatowe w Pułtusku
Wydział Zarządzania Kryzysowego
ul. Daszyńskiego 19, 06-100 Pułtusk
tel. 23 306 71 82, tel/fax 23 306 71 83
e-mail: wzk@powiatpultuski.pl
Dyrektor: Robert Dynak
tel: 23 306-71-81
e-mail: r.dynak@powiatpultuski.pl
Powiatowe Centrum ZarzÄ…dzania Kryzysowego:
tel. 23 306-71-85, tel/fax 23 306-71-86
e-mail: pczk@powiatpultuski.pl
Wydział Zarządzania Kryzysowego
Do zadań Wydziału Zarządzania Kryzysowego należy realizacja z ramienia Starosty zadań dotyczących zarządzania powiatowym systemem bezpieczeństwa, w tym: kierowanie bezpieczeństwem narodowym, obronności, mobilizacyjnego rozwinięcia Sił Zbrojnych, zarządzania kryzysowego, planowania cywilnego, ochrony infrastruktury krytycznej, Powiatowego centrum Zarządzania Kryzysowego, ochrony przeciwpowodziowej i przeciwpożarowej, obrony cywilnej oraz prowadzenia spraw obywatelskich w zakresie: klasyfikacji wojskowej, nadzoru nad stowarzyszeniami i fundacjami.
Do zadaÅ„ wydziaÅ‚u należy w szczególnoÅ›ci:
1) W zakresie spraw obronnych:
a) Kierowanie przygotowywaniem jednostek organizacyjnych powiatu do realizacji zadań obronnych, w tym zleconych przez Wojewodę.
b) Opracowywanie rocznych wytycznych oraz planu przedsięwzięć w zakresie pozamilitarnych przygotowań obronnych w powiecie pułtuskim..
c) Opracowywanie planów i programów szkolenia obronnego, a także organizowanie szkolenia i prowadzenia dokumentacji szkoleniowej.
d) Opracowywanie planu operacyjnego funkcjonowania powiatu pułtuskiego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
e) Opracowanie i aktualizacja planu przygotowaÅ„ podmiotów leczniczych powiatu puÅ‚tuskiego na potrzeby obronne paÅ„stwa.
f) Opracowanie dokumentacji, obsługa i koordynowanie pracy Stanowiska Kierowania Starosty zapewniającego realizację zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa.
g) Opracowanie projektu regulaminu Starostwa na czas wojny oraz projektu zarządzenia Starosty wprowadzającego ww. regulamin w życie.
h) Nadzór na opracowywaniem i bieżącym uaktualnianiem dokumentów zapewniajÄ…cych sprawne wykonywanie zadaÅ„ obronnych w wyższych stanach gotowoÅ›ci obronnej.
i) Opracowywanie i uaktualnianie dokumentacji Stałego Dyżuru.
j) Planowanie i realizowanie przedsięwzięć związanych ze świadczeniami na rzecz obrony w zakresie potrzeb wynikających z zadań realizowanych przez Starostę.
k) Prowadzenie spraw związanych z reklamowaniem żołnierzy rezerwy od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w czasie ogłoszenia mobilizacji i wojny.
l) Opracowywanie dokumentacji oraz realizowanie przedsięwzięć do prowadzenia mobilizacyjnego rozwinięcia Sił Zbrojnych w ramach Akcji Kurierskiej na terenie powiatu.
ł) Planowanie i prowadzenie kontroli z zakresu realizacji zadań obronnych.
m) Opracowanie dokumentacji HNS (wsparcie państwa gospodarza).
n) Wykonywanie zadań w zakresie planowania dostaw, usług i świadczeń na rzecz obronności, w tym Sił Zbrojnych w ramach HNS.
o) Prowadzenie spraw zwiÄ…zanych ze zwiÄ…zkami kombatanckimi dziaÅ‚ajÄ…cymi na terenie powiatu puÅ‚tuskiego, w tym aktualizowanie wykazów imiennych czÅ‚onków poszczególnych organizacji kombatanckich.
p) WspóÅ‚dziaÅ‚anie z Wojskowym Komendantem UzupeÅ‚nieÅ„ w Wyszkowie w zakresie doskonalenia wspóÅ‚pracy cywilno-wojskowej, Akcji Kurierskiej, reklamowania pracowników Starostwa wykonujÄ…cych zadania obronne od peÅ‚nienia czynnej sÅ‚użby wojskowej, Å›wiadczeÅ„ rzeczowych i osobistych na rzecz obrony i HNS.
q) WspóÅ‚praca z organizacjami proobronnymi i stowarzyszeniami na potrzeby bezpieczeÅ„stwa narodowego, w tym zarzÄ…dzania kryzysowego i obronnoÅ›ci paÅ„stwa.
2) W zakresie planowania cywilnego i zarzÄ…dzania kryzysowego:
a) Realizowanie zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym:
- wykonywanie przedsięwzięć mających na celu przygotowanie administracji publicznej powiatu do zarządzania kryzysowego,
- planowanie wsparcia Sił Zbrojnych w razie ich użycia oraz planowanie wykorzystania Sił Zbrojnych do realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego,
- opracowywanie i aktualizacja baz danych niezbędnych w procesie zarządzania kryzysowego.
b) Organizowanie wykonania ustawowych zadaÅ„ Starosty w sprawach zarzÄ…dzania kryzysowego, które Starosta wykonuje przy pomocy powiatowej administracji zespolonej i jednostek organizacyjnych powiatu oraz powiatowego zespoÅ‚u zarzÄ…dzania kryzysowego w zakresie:
- kierowania monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeÅ„ na terenie powiatu,
- realizacjÄ… zadaÅ„ z zakresu planowania cywilnego, w tym: opracowywanie i przekÅ‚adanie wojewodzie do zatwierdzenia powiatowego planu zarzÄ…dzania kryzysowego, realizacja zaleceÅ„ wojewody do powiatowych planów zarzÄ…dzania kryzysowego, wydawanie organom gmin zaleceÅ„ do gminnych planów zarzÄ…dzania kryzysowego, zatwierdzenie gminnego planu zarzÄ…dzania kryzysowego,
- organizowaniem i prowadzeniem szkoleÅ„, ćwiczeÅ„ i treningów z zakresu zarzÄ…dzania kryzysowego,
- wykonywaniem przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania powiatu pułtuskiego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
- zapobiegania, przeciwdziaÅ‚ania i usuwania skutków zdarzeÅ„ o charakterze terrorystycznym oraz wspóÅ‚dziaÅ‚ania w tym zakresie z Szefem Agencji BezpieczeÅ„stwa WewnÄ™trznego,
- organizacji i realizacji zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
c) Realizacja zadań związanych z zapewnieniem obsługi i funkcjonowaniem Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, w tym:
- opracowanie projektów regulaminu dziaÅ‚ania zespoÅ‚u,
- opracowanie rocznych planów pracy zespoÅ‚u oraz sprawozdaÅ„ z realizacji planu i dziaÅ‚aÅ„ zespoÅ‚u,
- przedstawienie propozycji przedmiotu i terminu posiedzeń zespołu,
- obsługa administracyjna posiedzeń zespołu.
3) W zakresie Powiatowego Centrum ZarzÄ…dzania Kryzysowego:
a) Opracowywanie regulaminów dziaÅ‚ania oraz planów rozwiniÄ™cia centrum.
b) Organizowanie dziaÅ‚aÅ„ oraz realizacja ustawowych zadaÅ„ centrum, m.in. peÅ‚nienie caÅ‚odobowych dyżurów (w godzinach pracy Starostwa oraz wg potrzeb po godzinach pracy Starostwa w celu zapewnienia przepÅ‚ywu informacji na potrzeby zarzÄ…dzania kryzysowego, w tym pod telefonem sÅ‚użbowym wg grafiku po godzinach pracy Starostwa).
c) Koordynowanie działań ratowniczych na terenie powiatu przy pomocy centrum.
d) Prowadzenie strony internetowej Powiatowego Centrum ZarzÄ…dzania Kryzysowego.
4) W zakresie ochrony przeciwpowodziowej:
a) Organizowanie i koordynowanie działań w zakresie ochrony przeciwpowodziowej na terenie powiatu.
b) Opracowywanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią powiatu pułtuskiego i jego aktualizowanie.
c) Prowadzenie spraw związanych z wyposażeniem i utrzymaniem powiatowego magazynu przeciwpowodziowego.
d) Opracowywanie i przekładanie Staroście oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego powiatu pułtuskiego celem przedłożenia Radzie Powiatu.
5) W zakresie obrony cywilnej:
a) Realizacja zadaÅ„ Szefa Obrony Cywilnej Powiatu - Starosty, ujÄ™tych w rozporzÄ…dzeniu Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegóÅ‚owego zakresu dziaÅ‚ania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin, w tym:
- ustalanie zadań, kontrola ich realizacji oraz koordynacja i kierowanie działalnością w zakresie przygotowania i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej,
- dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej,
- opracowanie i utrzymanie w ciÄ…gÅ‚ej aktualnoÅ›ci planu obrony cywilnej powiatu oraz uzgadnianie gminnych planów obrony cywilnej,
- opracowanie i uzgadnianie rocznych planów dziaÅ‚ania w zakresie obrony cywilnej,
- organizowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej,
- koordynacja przygotowywania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
- koordynowanie przygotowywania i organizacji ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze, w tym opracowanie i aktualizowanie planu ewakuacji II i III stopnia na terenie powiatu,
- organizowanie tworzenia i przygotowywania do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej,
- opracowanie i aktualizacja planu ochrony zabytków powiatu puÅ‚tuskiego na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych,
- wspóÅ‚praca z terenowymi organami administracji wojskowej.
b) Prowadzenie spraw związanych z wyposażeniem i utrzymaniem powiatowego magazynu obrony cywilnej.
6) W zakresie spraw obywatelskich, bezpieczeństwa publicznego oraz nadzoru nad fundacjami i stowarzyszeniami:
a) Realizacja zadań Starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
b) Zapewnienie obsÅ‚ugi i funkcjonowania Komisji BezpieczeÅ„stwa i PorzÄ…dku powoÅ‚anej przez StarostÄ™ poprzez przygotowywanie projektów planów, sprawozdaÅ„ oraz organizowanie posiedzeÅ„ pracy Komisji.
c) Udział w przygotowywaniu projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
d) Sprawowanie nadzoru na dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… fundacji, stowarzyszeÅ„ rejestrowych i zwykÅ‚ych oraz prowadzenie stosownych rejestrów organizacji pozarzÄ…dowych, majÄ…cych swojÄ… siedzibÄ™ na terenie powiatu oraz koordynowanie wspóÅ‚pracy z organizacjami pozarzÄ…dowymi, w tym opracowanie i realizacja programu wspóÅ‚pracy z organizacjami pozarzÄ…dowymi.
e) Organizowanie i prowadzenie kwalifikacji wojskowej zgodnie z zaleceniami organów nadrzÄ™dnych.
7) Kontrola i nadzór nad stanem realizacji zadaÅ„ okreÅ›lonych przez wÅ‚aÅ›ciwe organy z zakresu obronnoÅ›ci, obrony cywilnej, planowania cywilnego oraz zarzÄ…dzania kryzysowego komórek organizacyjnych starostwa i jednostek organizacyjnych powiatu.
Rozdział II
Pion Ochrony Informacji Niejawnych
Pion ochrony informacji niejawnych stanowi wyodrÄ™bnionÄ…, wyspecjalizowanÄ… komórkÄ™ organizacyjnÄ… Starostwa, do której należy realizacja zadaÅ„ Starosty z zakresu ochrony informacji niejawnych, w tym: organizowania kancelarii tajnej, prowadzenia procedur sprawdzajÄ…cych oraz wydawanie poÅ›wiadczeÅ„ bezpieczeÅ„stwa upoważniajÄ…cych do tajemnicy sÅ‚użbowej, organizowania kontroli i szkoleÅ„ z zakresu ochrony informacji niejawnych, opracowania planów ochrony informacji niejawnych oraz realizacja zadaÅ„ z zakresu bezpieczeÅ„stwa systemów i sieci teleinformatycznych, w których sÄ… przetwarzane informacje niejawne.
Do zadaÅ„ pionu należy w szczególnoÅ›ci:
1) Zapewnienie ochrony informacji niejawnych.
2) Prowadzenie Kancelarii Tajnej Starostwa.
3) Kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzeganie przepisów o ochronie tych informacji, w szczególnoÅ›ci okresowe kontrole ewidencji, materiaÅ‚ów i obiegu dokumentów.
4) Zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których sÄ… przetwarzanie informacje niejawne, w tym weryfikacja i bieżąca kontrola zgodnoÅ›ci funkcjonowania systemu teleinformatycznego ze szczególnymi wymaganiami bezpieczeÅ„stwa oraz przestrzegania procedur bezpiecznej eksploatacji.
5) Zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w tym szacowanie ryzyka.
6) Opracowywanie i aktualizowanie planu ochrony informacji niejawnych oraz nadzorowanie jego realizacji.
7) Prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych i wydawanie zaświadczeń o przeszkoleniu.
8) Prowadzenie kontrolnych i zwykłych postępowań sprawdzających oraz wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa, upoważniających do informacji niejawnych o klauzuli "poufne".
9) Prowadzenie wykazu osób zatrudnionych lub peÅ‚niÄ…cych sÅ‚użbÄ™ w Starostwie Powiatowym w PuÅ‚tusku albo wykonujÄ…cych czynnoÅ›ci zlecone, które posiadajÄ… uprawnienia do dostÄ™pu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poÅ›wiadczenia bezpieczeÅ„stwa lub je cofniÄ™to.
10) WyjaÅ›nianie okolicznoÅ›ci naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych.
11) WspóÅ‚praca z wÅ‚aÅ›ciwymi sÅ‚użbami ochrony paÅ„stwa w zakresie zadaÅ„ wynikajÄ…cych z ustawy o ochronie informacji niejawnych
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Grzegorz Rzepkowski
- Data udostępnienia w BIP: 2003-06-30 10:19:22
- Informacja zaktualizowana przez: Rzepkowski Grzegorz
- Data ostatniej aktualizacji: 2024-10-25 15:31:30
- Liczba odsłon: 19586
- Historia dokumentu: